Zakaj šibka ovulacija in težave z zanositvijo?

»Velika verjetnost je, če vam primanjkuje potrebnih hranil, ki jih potrebujete v folikularni – prvi fazi menstrualnega cikla, da morda ne boste imele ovulacije, morda boste imele težave z zanositvijo in vaši PMS simptomi bodo močni. Zaradi tega se v drugi fazi cikla poveča izpadanje las, koža postane nečista in brez leska, nohti krhki in lomljivi. Prav tako se  zaradi pomanjkanja hranil upočasnijo številne kemijske reakcije v telesu, ki so potrebne pri presnovi beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov.« pravi Alja Dimic, prehranska in TKM terapevtka iz centra Holistic.

Kakšno hrano torej uživati v različnih fazah menstrualnega ciklusa?

Pravilna izbira hrane lahko pomaga pri lajšanju PMSja in drugih tegob, s katerimi se srečujemo ženske med menstrualnim ciklom. Precej jasno nam je, da naj bi za dobro počutje uživale zdravo hrano. Manj pa, kakšna hrana je najbolj primerna med različnimi fazami cikla. Alja Dimic, nam je razložila nekaj tem.

Reprodukcijski cikel ženske običajno traja 28 dni. Nekatere imajo krajše, druge pa daljše cikle. Če se ženska srečuje z zelo nerednim ciklom ali ima policistične jajčnike oz. druge zdravstvene težave, velja opozorilo, da naj se obrne na dietetika, ki bo sestavil specifičen jedilnik.

Hormoni in menstrualni cikel

Preden spregovorimo o ustrezni prehrani pa je dobro poznati tudi delovanje hormonov različnih fazah. Med hormoni se namreč odvija prav poseben »ples«. Hormoni, FSH, LH, estrogen in progesteron, tako med ciklom zelo nihajo.

Sicer obstajata dve različni fazi menstrualnega cikla:

Folikularna faza 1.-14. dan

Ovulacija  običajno med 13.-14. dnevom

Lutealna faza  15.-28. dan

Pri težavah, s katerimi se srečujemo ženske, je hrana izjemnega pomena

Pri težavah, s katerimi se srečujemo ženske, je hrana izjemnega pomena

Alja Dimic razlaga, da se folikularna faza začne s prvim dnem menstruacije in traja do okoli 14. dneva, ko pride do ovulacije. Med folikularno fazo, folikl stimulirajoči hormon (FSH), stimulira rast celic v  jajčnikih, tvorbo jajčec in okoliških plasti celic. Luteinizirajoči hormon (LH), pa nato močno spodbudi sprostitev zrelega folikla (jajčeca) iz jajčnika, kar se zgodi med ovulacijo. Estrogen se v tej fazi do ovulacije povečuje, po ovulaciji pa se začne višati progesteron. Nekatere ženske ovulacijo močno čutijo, PMS simptomi pa se  pojavijo med lutealno fazo (15. do 28. dne).

Hrana in PMS

»Na svojo prehrano morate zato v lutealni fazi še posebej paziti, če se želite izogniti vsem tegobam PMS-a, kot so zastajanje vode, depresija, tesnoba, pomanjkanje energije in močna želja po sladkorjih.

Prehrana, ki v tem obdobju vključuje veliko predelanih izdelkov (salame, paštete, kruh, siri, mlečni izdelki, testenine in sladkorji), slabo vpliva na delovanje jeter in ledvic, s tem obremeni delovanje nadledvične žleze in slinavke ter tako vodi v začaran krog  slabega počutja in izgleda. Tudi uživanje alkohola v tem času, bo še dodatno obremenilo jetra, ki so glavni organ pri odstranjevanju toksinov in presežkov hormonov iz telesa. Ker so jetra odgovorna tudi za sintezo in razgradnjo beljakovin, jih lahko vsa nepravilna prehrana preobremeni, kar se pozna na izgubi mišične mase ter na porastu maščobnega tkiva. Ko sta ravni estrogena in progesterona najvišji, morate svojemu telesu zagotoviti hranila, ki jih nujno potrebuje. Tudi neredne in odsotne menstruacije, šibke ovulacije in nezmožnost zanositve, so znak, da vašemu telesu nečesa manjka. Na splošno je znano, da je v lutealni fazi večja potreba po vitaminih skupine B, vključno z B6 in B12 ter folno kislino, po kalciju, magneziju, cinku, kaliju in vitaminu D.» pravi Dimičeva. Gre pravzaprav zato, da se že v prvi fazi, ko se povečuje estrogen, povečuje tudi potreba po izkoriščanju omenjenih vitaminov in jih nato v lutealni fazi še bolj primanjkuje.

Dimičeva tudi pravi, da so tudi študije pokazale, da estrogen močno poveča učinkovitost inzulina, zato v času PMS –a mnoge ženske čutijo neustavljivo željo po ogljikovih hidratih in sladkorjih.  Zato je potrebno že v prvi fazi prilagoditi prehrano, ki ne bo preobremenila izločanja inzulina in bo ohranjala krvni sladkor skozi ves dan enak. Pomembno je vedeti, da visoka raven estrogena povzroča tudi negativne povratne informacije na druge presnovne reakcije, kot sta delovanje ščitnice in razgradnja beljakovin. »Znano je, da maščobno tkivo prispeva h kar do 25 odstotkov višji ravni estrogena v telesu, presežek estrogena pa kopiči dodatne maščobe in obremenjuje delovanje ščitnice.« razlaga terapevtka.

Zakaj torej šibka ovulacija in težave z zanositvijo?

»Velika verjetnost je, če vam primanjkuje potrebnih hranil, ki jih potrebujete v folikularni – prvi fazi cikla, da morda ne boste imele ovulacije, morda boste imele težave z zanositvijo in vaši PMS simptomi bodo močni. Zaradi tega se v drugi fazi cikla poveča izpadanje las, koža postane nečista in brez leska, nohti krhki in lomljivi. Prav tako se  zaradi pomanjkanja hranil upočasnijo številne kemijske reakcije v telesu, ki so potrebne pri presnovi beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov.« Dimičeva zato svetuje, da v prvi fazi cikla opustite uživanje vseh v naprej pripravljenih in predelanih izdelkov, alkohola, sladkorjev, mlečnih izdelkov, testenin in na sploh hrane z visokim glikemičnim indeksom. V tej fazi morate nujno poskrbeti za svoja jetra, saj so ravno ona odgovorna za sintezo holesterola, ki je predhodnik spolnih hormonov. Jetra prav tako odstranjujejo presežke estrogena, zaradi katerega se začnejo kopičiti odvečne maščobe. »Če v tem obdobju jeste preveč  nasičenih maščob in beljakovin živalskega izvora, če pijete alkohol in uživate v sladkorjih, potem so vaša jetra preobremenjena in presežek estrogena se začne nekje nalagati, prav tako začne povzročati težave s ščitnico. Življenjski slog maščobne hitre hrane, alkohola, sladkorjev in premalo športne aktivnosti, je recept za ustvarjanje presežka estrogena ter za pomanjkanje progesterona v drugi fazi cikla in za pojav PMS simptomov ter odsotno ovulacijo in posledično težave z zanositvijo.« opisuje Dimičeva.

V lutealni fazi, torej v času po ovulaciji, si morate zagotoviti dovolj spanja, telesno vadbo, uspešno spopadanje s stresom ter urejeno prehrano, da boste svoje PMS simptome obdržale pod nadzorom.

Omega-3 maščobne kisline so izrednega pomena predvsem v prvi fazi.

Omega-3 maščobne kisline so izrednega pomena predvsem v prvi fazi.

Prehrana v prvi fazi cikla

Alaja Dimic svetuje:

  1. Omega-3 maščobne kisline – losos, sardine in dopolnila omega 3

Krvne žile v jajčnikih so majhne, kar pomeni, da so dovzetne za poškodbe in slabo prekrvavitev. Kajenje, debelost in visok holesterol lahko negativno vplivajo na delovanje jajčnikov in krvnih žil, ki blokirajo hormone in pretok krvi. Ribje olje izboljša prekrvavitev, zmanjšuje škodo zaradi prostih radikalov ter se bori proti učinkom staranja in povečuje dopamin, ki izboljšuje tudi razpoloženje. Maščobe in omega-3 dodatek spodbuja zdravo ovulacijo, tvorbo potrebnih hormonov in uravnava normalen menstrualni cikel.
Uživajte tudi v lanenih, konopljinih in chia semenih.

  1. Ne uživajte bele moke, belega sladkorja in druge predelane hrane

Opustite uživanje testenin, belega krompirja, moke in sladkorja.

  1. Ne pozabite na uživanje stročnic, zaradi vsebnosti beljakovin

Privoščite si popečeno čičeriko, juho iz rdeče leče, fižol v solati in grahovo juho.

Rastlinske beljakovine so še posebej dobre za krepitev plodnost in hormonskega ravnovesja. Ne pozabite tudi na mandlje, orehe in lešnike.

  1. Pijte koprivin čaj, saj spodbuja in krepi delovanje jeter ter izločanje toksinov.
    Za čaj uporabljajte tudi janeževa semena, ingver, cimet, kamilico, liste malin in peteršilj.
  2. Poskrbite za dovolj kalija, ki je nujno potreben za delovanje vsake celice, iz celic pa izpodriva presežek natrija, ki povzroča zabuhlost in zastajanje tekočin v telesu. Uživajte v špinači, regratu, mandljih in jagodičevju, kot dodatek pa se je najbolje izkazal kalijev askorbat, ki v celice poleg kalija vnaša kisik, iz njih pa odstranjuje presežke tokisnov in natrija.
  3. Ne pozabite na vitamin D, ki je nujen v prvi fazi cikla. Uživajte v organskih jajcih, sardinah ter se redno gibajte na prostem. Tudi dodatek vitamina D3 v obliki pršila, je odlična pomoč.
  4. Kot najučinkovitejše zelišče proti PMS-u je Vitex, sredozemski grm oz. plodovi, ki se že dolgo uporablja v naravni medicini. Ureja neredne menstruacije, spodbuja ovulacijo, skrbi za plodnost in odstranjuje težave PMS-a.
  5. Temna čokolada za uravnoteženje menstrualnega ciklusa

Čokolada vsebuje flavenoide, ki imajo estrogenu podobne učinke in izboljšajo pretok krvi ter zmanjšajo zlepljanje trombocitov. Prav tako flavonoidi povečajo mikrocirkulacijo v jajčnikih in endokrinih žlezah ter povečajo vsebnost dopamina – hormona dobrega počutja. Uživajte v temni čokoladi, brez dodanega sladkorja. Vendar je ne pojejte preveč, košček ali dva na dan bosta dovolj!

  1. Čez dan po požirkih pijte vročo vodo, saj uravnava delovanje vseh procesov v telesu, prav tako tudi pospešuje metabolizem in pomaga pri odstranjevanju presežka tokisnov.
  2. Delajte obkladke s toplim ricinusovim oljem (pogrejte v vroči vodni kopeli ricinusovo olje, ga namažite na gazo in si polagajte na trebuh – v prvi fazi cikla. Claudia Welch, avtorica knjige o ravnovesju hormonov, Balance Your Life, pravi, da ob tem, na začetku menstruacije le-te lahko postanejo močnejše, nato pa se umirijo.
Avokado za zdravje

Zdrav avokado

Hrana v drugi fazi cikla

V drugi fazi velja vse že opisano, a je dobro vedeti še, da pride do pomanjkanja progesterona in zato se svetuje uporaba naravne kremice NaPro iz divjega gomolja yam, ki spodbuja tvorbo progesterona ter je zelo uspešna pri vseh težavah z neplodnostjo, s PMS-i ter pomaga pri vseh težavah, ki jih povezujemo z menopavzo.

Če se vam zdi, da imate v drugi fazi cikla, težke roke in noge, dodajte železo oz. uživajte v špinači, blitvi, ohrovtu in v rdečem mesu, če uživate meso ali pa si zagotovite dodatek železa.

Članek je informativne narave in ne nadomešča nasvet ustreznega strokovnjaka. Pred ukrepanjem, se posvetujte z zdravnikom ali ustreznim strokovnjakom.

Preberite si tudi:

Od kje ženske težave? Pms, ciste, endometrioza…

Hrana kot samopomoč pri ženskih tegobah

Kako ostati naravno mlad?

 

Slika je simbolična

Slika je simbolična

Slika je simbolična