ZA OTROKE: ZVOK, KI POMIRJA

Že zelo dolgo časa nazaj so ljudje poznali zdravilni pomena zvoka. Zvok, v celoti usklajen z ritmom Zemlje in Kozmosa in človek uglašen z njim. Danes: še vedno se prepuščamo zvokom v obliki različne glasbe, vendar pa ima ta večinoma popolnoma drugačen učinek in namen. Zdravilen zvok sprošča, pomirja in osvobaja. Z glasovnimi valovi, ki jih oddaja, vpliva na naše možgane. Tovrsten zvok izjemno zdravilno vpliva tudi na otroke in o tem smo govorili z zvočno terapevtko in gong mojstrico Gajo Klas.

ART KAMP GAIA

»Vsi prvinski inštrumenti, kot so gongi, pojoče sklede, školjke, palice, piščali itd., človeka globinsko sproščajo, pomagajo pri odpravljanju psihofizičnih blokad, dolgoročno pomagajo tudi do boljše intuicije in stika s samim s seboj. Aktivirajo tudi DNK ter sprožijo samozdravljenje telesa. Na zvočnih urah nekateri doživijo tudi izven telesno izkušnjo.« pravi Gaja Klas.

Zvok je sicer starodavno orodje, ki so ga že pred tisoč leti uporabljali za različne namene. Gong, postavljen v prostoru, je bil znak obilja in sreče. Uporabljali pa so ga v templjih kot tudi za vojaške namene kot orožje. Na Kitajskem so z njim naznanili prihod cesarja na ulico. Še danes pa se ga uporablja za začetek in konec  Sumo borbe.

V ospredje velja postaviti še školjko, ki je najpopolnejši inštrument, ki ga je ustvarila mati Narava. Ta je bila uporabljena v namene zdravljenja že v času, ko je človek živel še v jamah. V današnjem času pa se te holistične inštrumente uporablja predvsem za meditacije, sproščanja in zdravljenja.

Kaj pa otroci?

Gaja pripoveduje, da so otroci zelo iskrena in čista bitja in jih tovrstni inštrumenti ter zvoki običajno zelo privlačijo. Če so še dovolj v stiku s seboj, znajo povsem spontano, na vsa ta zvočna orodja tudi čudovito igrati. »Moje izkušnje kažejo, da ti zvoki, o katerih govoriva, umirijo že zelo majhne dojenčke in jim pomagajo k bolj kakovostnemu spancu. Posledično pa seveda tudi staršem. Večji otroci pa so, po izkušnji zvočne urice,  velikokrat pripovedovali o potovanjih po zanimivih pokrajinah, krajih in celo o Vesolju. Otroke, sploh novorojenčke in dojenčke, sama opazim zelo povezane s čistim kristalnim zvokom. Po vsaki izkušnji  so vzbujali občutek, da jih ta zvok pomiri, osrečuje, tudi potolaži in poveže z njihovim izvornim »Domom«.« opisuje zvočna terapevtka.

Izkušnje torej kažejo, da bi tovrstne zvočne urice, za boljše počutje, lahko uvedli tudi v šole in vrtce. »V šolah bi že 15 minut takšne meditacije, prilagojene otrokom in njihovi starosti, pomagala, da bi otroci, brez dodatnih naporov, dosegali boljšo koncentracijo, bolj ljubeč stik s sabo in okolico, kar bi posledično pripeljalo do boljšega učnega uspeha kot tudi večje discipline in primernejšega vedenja. Zvok vpliva tudi na možgane in uravnava delovanje leve in desne hemisfere.« pravi Gaja. Povsem smiselno, če ne že zelo dobrodošlo, bi bilo vsaj 15 minut takšnega umirjanja zjutraj pred poukom in/ali ob koncu ter pred spanjem. Zvočne urice se lahko udeleži vsak zdrav otrok (seveda tudi odrasli). »V  primeru, da ima oseba srčni vzpodbujevalnik ,močne epilepsije in določene psihološke bolezni, pa je potrebno biti previden. Osebno bi svetovala  individualni tretma ali v skrajnih primerih zvok celo odsvetovala. Čeprav moram povedati, da sama v vseh teh letih delovanja z zvokom na tako skrajen primer še nisem naletela.«

Šola gongi

Sicer so tovrstne delavnice za šole zasnovane različno, in sicer glede na željo in poznavanje te teme učitelja. «Do sedaj so me povabili učitelji, ki so jih izkušnje z zvokom tako navdušile, da so jih želeli prenesti še na otroke. Takšni učitelji so za mene vedno zelo dragoceni, saj so velik doprinos šoli. Možnosti so različne. Včasih naredimo delavnico spoznavanja inštrumentov in kaj skupaj zaigramo, zraven lahko vključimo še predavanje o zvoku, vodi ter primerne vaje za sproščanje telesa, jogo smeha ipd. Vedno pa otroci doživijo tudi samo »zvočno kopel« se pravi, ležijo in se sproščajo ob poslušanju zvokov. Imela sem priložnost nastopati tudi na otroških rojstno-dnevnih zabavah, kjer sem bila tematski animator celotne zabave ali pa smo sestavili orkester, kjer si je vsak otrok izbral inštrument in aktivno sodeloval, včasih pa je v poštev prišla klasična »zvočna kopel«. Zvočne ure so sicer primerne tudi za ustvarjanje čudovitih zvočnih pravljic za otroke, kar še dodatno popestri otrokovo doživljanje in čustven svet.

Otroci s posebnimi potrebami

Gaja Klas pravi, da so zvočne kopeli univerzalno orodje, ki deluje na celični in energijski ravni telesa, zato so zelo primerne tudi za otroke s posebnimi potrebami. Zvok je odlično orodje tudi za hiperaktivne in zelo nemirne otroke. Vendar je potrebno oceniti vsak primer individualno.  »Zelo zanimiv je podatek, da zvok gongov in ostalih holističnih inštrumentov  zelo močno in globoko doživljajo tudi gluhi, saj kljub temu, da ne slišijo, čutijo in zaznavajo vibracije. Imela pa sem še izkušnjo z otrokom s posebnimi potrebami,  z zelo močnimi spastičnimi  krči, ki so v kratkem času tretmana delno in na trenutke celo popolnoma popustili pa tudi z avtističnim fantkom, kjer sem počasi, skozi zvok, dosegala vedno več očesnega kontakta,  interakcije in zaupanja.«