INTERVJU: Superživila – da ali ne?
INTERVJU: Superživila – da ali ne?

Da, za zahodnega človeka, ki zaradi življenjskega sloga doživlja prekomerni stres, ki je tudi eden izmed razlogov za neravnovesja v telesu. Pa vendar, je tudi pri izbiri superživil dobro preveriti, iz kje le-to prihaja in ali je bilo pridelano v okolju, kjer veljajo visoki standardi pridelave. O različnih vidikih superživil, smo se pogovarjali s Tony Samaro, duhovnim učiteljem, ki že vrsto let deluje tudi v Sloveniji, vodi razstrupljevalne umike in šolo meditacije, ki pa pravi, da je sicer najboljše »superživilo« meditacija.

Tony Samara

Tony Samara

Superživila-zakaj so danes pomembna za zahodnega človeka oz. zakaj jih je priporočljivo uživati?

Superživila so t.i. »nutrient-dense« živila, ki jih je še posebej koristno uživati v zahodnem svetu, kjer je velikokrat že sama zemlja izropana hranil, poleg tega pa se ljudje namesto z lokalno pridelano zelenjavo in sadjem, prehranjujejo s procesiranimi živili, ki so pravzaprav prazna hrana ali pa uživajo sadje in zelenjavo, ki je prišla od daleč, bila dolgo skladiščena, sevana in je tako izgubila večino pomembnih vitaminov.

Kaj sploh so superživila oz. katera živila uvrščamo med superživila?

Dandanes superživila mnogi označujejo kot le marketinški prijem za prodajo eksotičnih živil, kot so na primer algi spirulina in klorela, vendar sam uvrščam med superživila tudi vsa druga živila, ki so polna koristnih hranil ali zdravilnih lastnost. Med drugim je odlično superživilo regrad, ki sem ga tudi sam že zasledil v slovenskih restavracijah.

Ali obstaja kakšno “univerzalno”, splošno superživilo, ki bi ga svetovali vsakemu oz. še posebno zahodnemu človeku, zaradi načina življenja (stres, hiter tempo itd.)?

Nikakršno superživilo ali drugo živilo ni dobro prav za vsakega zahodnega človeka, saj je vsak posameznik edinstven v svojem načinu življenja in delovanju. Res je, da je za večino ljudi v modernem svetu značilno, da je njihov življenjski slog zelo stresen, posledično lahko trpijo za anksioznostjo ali celo depresijo, obe psihični stanji pa sta pogosto povezani z neravnovesjem hormona kortizola. Pri zmanjševanju vpliva stresa na telo in psiho je, bolj kot specifično superživilo, izjemno koristna meditacija. Že nekaj globokih vdihov in izdihov nekajkrat dnevno lahko naredi veliko spremembo. Mirnejši in bolj sproščen človek bo imel tako boljšo prebavo in posledično se bodo bolje absorbirali tudi “navadna“ zelenjava in sadje, pri čemer bo od tega imel več koristi kot pri stresnem uživanju superživil. Na delavnicah in seminarjih, ki jih vodim, poleg sproščanja in meditacije včasih omenim tudi različne rastline in dodatke, ki nam lahko pomagajo pri sprostitvi, na tem mestu bi kot koristno rad omenil sivkino eterično olje (pomembno je, da je odlične kvalitete). Glede na to, da je telo pod stresom zelo oropano hranil, bi še enkrat rad poudaril pomembnost uživanja ekološko pridelane zelenjave in sadja. Koristno superživilo je borovnica in druga živila z visoko vsebnostjo vitamina C, ki je vitamin, ki ga zahodnemu človeku še posebno velikokrat primanjkuje, mineral ki je generalno v pomanjkanju pa je magnezij, zato priporočam zmerno uživanje presnega kakava, bučnih semen, trenutno pa so, sezonsko, v Sloveniji tudi odlične artičoke.

Zelenjava solata

Kako superživila delujejo na organizem in telo?

Superživila ponudijo telesu hranila, od stanja posameznikovega telesa pa je odvisno, ali jih bo uspelo dobro absorbirati. Zato je tako pomembna že omenjena meditacija ali druge tehnike, s katerimi se lahko pred uživanjem hrane in superživil najprej sprostimo. V optimalnih pogojih s superživili nadomestimo izgubljene zaloge mineralov in vitaminov v telesu, ki so posledica stresnega načina življenja.

Kaj pa superživila in razstrupljanje oz čiščenje telesa? Kako pomagajo pri tem procesu?

Le nekatera superživila imajo sposobnost t.i. razstrupljanja. Nekatera s hranili krepijo jetra in ledvice, ki sta glavna organa za odvajanje strupov iz telesa, druga nase vežejo težke kovine, ki jih je v okolju polno in dnevno vstopajo v naše telo. Pomembno je tudi, da iz telesa izločimo delce plastike, kot je na primer BPA, ki jo je polno celo v posodi za pripravo hrane in njeno shranjevanje.

Ali gre pri razstrupljanju zgolj za telesne procese ali se sprožijo še drugi procesi? Torej, čiščenje čustev in misli, uma in duha?

Obstaja močna povezava med zdravim telesom, zdravim umom in čustvovanjem. Slišim, da imate tudi v slovenščini izraz “zdrav duh v zdravem telesu“. Zdravo ravnovesje dobrih bakterij v telesu (zdrav mikrobiom) dokazano pozitivno vpliva na naše razmišljanje, počutje in delovanje. Celo naša samopodoba in naši strahovi so pogosto povezani z stanjem našega fizičnega telesa. Ko popravimo mikrobiom, ko nadomestimo pomanjkanje različnih elementov v telesu, se počutimo bolje in delujemo drugače.

Ali menite, da se je pri razstrupljanju dobro ali celo pomembno poslužitit še drugih podpornih tehnik za telo, čustva, uma in duha?

Borovnice

Gotovo. Sam že desetletja vodim razstrupljevalne umike po celem svetu. Primarno se osredotočamo na duha in um, vendar zaradi močne povezave s telesom, vedno podpremo tudi razstrupljanje fizičnega telesa, z različnimi razstrupljevalnimi napitki in posebnim načinom prehrane. Imamo pa tudi udeležence, ki pridejo primarno za razstrupljanje fizičnega telesa in vidijo meditacije kot podporo temu. Vseeno je, na kateri vidik se osredotočimo, saj sta oba povezana. Pogosto se zgodi, da fizične reakcije telesa sprožijo različne čustvene reakcije, na plan pridejo spomini in pretekla doživljanja, s katerimi se v meditacijah in s pomočjo drugih tehnik lahko uspešno soočimo in jih odpustimo.

Rada bi se vrnila na splošno na superživila. Na kaj moramo biti pazljivi, ko izbiramo in kupujemo superživila? Kaj vse določa njihovo kakovost?

To je zelo pomembno vprašanje. Večina ljudi pogleda le ceno, morda jih pritegne estetika pakiranja ali pa oznaka “ekološko“, ampak to niso (najbolj) pomembni kriteriji, po katerih bi morali izbirati superživila. Preveriti je potrebno, iz kje živilo prihaja. Pridelano mora biti v okolju, kjer obstajajo visoki standardi pridelave, primerno mora biti skladiščeno in pakirano. Sam nikdar ne kupujem izdelkov iz Kitajske, ne le superživil, ki imajo posledično velike vsebnosti visokih kovin in drugih nečistoč (tudi če so organsko pridelana), ampak tudi drugih izdelkov. Od nesreče na Japonskem odsvetujem tudi uživanje izdelkov iz tega konca sveta, še posebej čajev in alg, saj te posrkajo veliko sevanja.

Ali kdaj odsvetujete uživanje SŽ?

Različna superživila vsebujejo različna hranila in v telesu delujejo na različne načine. Težko je odgovoriti na to vprašanje, saj je preveč splošno. Vsako superživilo je treba pogledati posebej glede na posameznika, ki bi ga užival. Na splošno bi svetoval zmernost in pestrost.

Ali je mogoče ponuditi kakšen primer jedilnika s superživili kot podpora organizmu? Npr. zdrav jedilnik za zahodnega človeka, ki veliko dela in je pod stresom?

solata

Jedilnik za ta letni čas bi lahko izgledal približno tako: za zajtrk priporočam zelen »izmešanček«, ki temelji na zelenolistnati zelenjavi, zdravih maščobah in nekaj veganskih beljakovin. Za kosilo si lahko pripravimo brezglutensko vegansko pico (testo je nekvašeno iz kvinoje, prosa ali ajde, obložimo jo z veliko zelenjave), ob kateri si privoščimo veliko skledo sveže solate z olivnim oljem in limoninim sokom. Za večerjo pa si pripravimo enolončnico.

Sam še posebej rad uživam slovensko jed, ki se imenuje jota, še posebej če ne vsebuje veliko krompirja. Ponovno bi rad poudaril, da je pomembno uživati lokalno in sezonsko zelenjavo in sadje ter živila in tista hranila, ki jih človekov mikrobiom najbolj potrebuje.

»Every little step counts so there is no need to feel that these things suggested above are out of reach.« zaključuje Tony Samara.

Posted by Laluna 0 Comments , , , ,